Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Her er C25-virksomhederne, som får mest omtale for bæredygtighed

Siden januar har danske C25-virksomheder fået 16.168 medieomtaler om bæredygtighed.

Opdateret 15. november 10.40: Ved en fejl fremgik det, at Ørsted alene havde fået 16.168 medieomtaler om bæredygtighed siden januar. Tallet gælder alle C25-virksomheder. 

Kan virksomhedernes fokus på bæredygtighed og verdensmål fremmes af, at de får et overblik over, hvem der løber med hovedparten af omtalen, hvorfor og i hvilke medier?

Det håber man i Infomedia, som netop har lanceret “Danmarks eneste interaktive dashboard, som måler medieomtaler af bæredygtighed og FN’s verdensmål blandt Danmarks største børsnoterede virksomheder i C25-indekset”.

Værktøjet kaldes for Global Goals Explorer | C25 Agenda. Det viser lige nu tallene i realtid, men giver også mulighed for at trække tendenser ud over længere tid.

Vi vil hjælpe virksomhederne til at udforske, hvad der skrives om bæredygtighed og verdensmål

Målet er, at virksomhederne på sigt kan lave sammenligninger i forhold til specifikke brancher og industrier samt i forhold til deres globale konkurrenter, fortæller chefkonsulent i Infomedia, Anders Uttrup og tilføjer:

– Med det her værktøj vil vi hjælpe virksomhederne til at udforske, hvad der skrives om bæredygtighed og verdensmål, hvilke virksomheder, der er bannerførere, hvilke medier der fokuserer på de her områder, og hvad deres vinkel er.

– Vi fokuserer i første omgang på C25-virksomhederne, så de kan benchmarke sig op imod hinanden. Men andre virksomheder kan også finde inspiration til, hvilke af de 17 verdensmål, de kan satse på og hvordan de kan arbejde med dem, ud fra hvad der bliver skrevet om dem.

Vi er startet med de største børsnoterede virksomheder, fordi deres impact på omverdenen er størst

Kildegrundlaget for det nye værktøj indeholder, ligesom Infomedias andre produkter, omtale fra samtlige danske medier på web, print, radio og tv.

Ser man på 2019, hvor bæredygtighedsdagsordenen og verdensmålene for alvor er slået igennem, løfter Anders Uttrup sløret for hvilke tre virksomheder, der har markeret sig stærkest i medieomtalen i år indtil videre.

På top 3 over omtaler af bæredygtighed generelt er:

A.P. Møller Mærsk
Carlsberg
Danske Bank

Når det gælder verdensmålene, har følgende tre været mest omtalt:

Verdensmål 1: Klimaindsats
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion
Verdensmål 1: Afskaf fattigdom

Infomedias nye værktøj skal nu testes og udvikles yderligere i samarbejde med kunderne, så det lever op til deres krav og behov, fortæller Anders Uttrup, som også har ambitioner om, at det kommer til at omfatte flere virksomheder end dem i C25.

– Vi er startet med de største børsnoterede virksomheder, fordi deres impact på omverdenen er størst, men vi stopper ikke der. Vi tænker også i økosystemer. Et stort dansk bryggeri har mange underleverandører. Er man en af dem, har man også interesse i at vide, hvordan ens kunde taler om bæredygtighed og selv arbejde i den retning, så man fastholder kunden.

Ideen til værktøjet udsprang af en intern debat i Infomedia, fortæller Anders Uttrup.

– Vi har igennem et stykke tid haft en intern debat om, hvordan vi kan bidrage til verdensmålene. Vi er jo ikke blandt dem, der bruger mest strøm, eller sviner mest. Men vi overvejede, om vi kunne udnytte vores kernekompetencer i form af medieovervågning og -analyse til at udvikle et konkret værktøj, der fremmer virksomheders fokus på bæredygtighed.

Vi kan se begyndelsen på en eksponentielt voksende kurve, som også gælder omtalen af verdensmålene

Anders Uttrup ser en stærkt stigende tendens i medieomtalen af bæredygtighed og verdensmål.

– Vi har været inde og se på, hvad der er af omtaler af bæredygtighed generelt siden 2014, og vi kan se begyndelsen på en eksponentielt voksende kurve, som også gælder omtalen af verdensmålene.

Og netop verdensmålene kunne virksomhederne med fordel sætte mere fokus på, mener Anders Uttrup.

– Hvis værktøjet bliver en succes, tror vi, at det kan motivere virksomhederne til at dele deres initiativer mere med omverdenen og til at inddrage verdensmålene med navn og nummer. Når Colgate lancerer en tandbørste i træ frem for i plastik, giver det god mening at nævne verdensmålet det initiativ relaterer sig til.

Udfordringen for Infomedia er nemlig blandt andet, at verdensmålene ikke omtales ensartet. I øjeblikket fremgår det heller ikke af værktøjet, hvorvidt en omtale af en virksomhed og bæredygtighed er positiv, negativ eller neutral. Men det kommer, lover Anders Uttrup.

Forsiden lige nu:

Johan Olsen modtager hæderspris 

– Han forener et aktivt forskerliv og et musikerliv i bandet Magtens Korridorer med en bred populær forskningsformidling, siger professor Anja C. Andersen.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.