Onlineplatformen for mode og livsstil med hovedkvarter i Berlin, Zalando, udvider det bæredygtige sortiment på varelagrene fra 27.000 til over 60.000 varer og introducerer et bæredygtighedsflag til skønhedsprodukter.
Det sker som en reaktion på, at andelen af kunder, der køber bæredygtige varer, nu er på over 40 pct., hvilket er mere end en fordobling siden begyndelsen af 2020.
– Vi har oplevet ekstraordinær vækst i efterspørgslen på mere bæredygtig mode siden starten af året, siger Rubin Ritter, Zalandos co-CEO i en pressemeddelelse.
– Ifølge en ny intern undersøgelse, giver 34 procent af vores kunder udtryk for, at bæredygtighed er blevet vigtigere for dem som følge af coronapandemien. Med denne stigende interesse for bæredygtighed for øje er der et behov og momentum for forandring, og der er brug for, at modebranchen ændrer sig. Vi ønsker sammen med vores partnere at være drivkraft for denne forandring og gøre vores kunder i stand til endnu lettere at kunne træffe mere bæredygtige valg.
I den forbindelse lancerer Zalando desuden “redeZIGN for circularity”, den første capsule-kollektion (en mindre, målrettet kollektion, red.) udviklet til genbrug eller materialegenanvendelse.
– Vi er begejstrede over, at vi blot få uger efter at have introduceret vores pre-owned-kategori kan lancere vores første kollektion, som er udviklet med udgangspunkt i cirkularitetsprincipperne i fællesskab med vores partnere. Dette er et vigtigt skridt imod vores mål om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler i 2023, siger Kate Heiny, Zalandos direktør for bæredygtighed med henvisning til, at Zalando for nylig gav kunderne mulighed for at købe second hand-mode i henholdsvis det tyske og spanske marked.
De nye tiltag sker på 1-årsdagen for Zalandos bæredygtighedsstrategi do.MORE. Den inkluderer blandt andet, at virksomheden vil fastlægge science based targets for reduktion af CO2-aftryk i overensstemmelse med Parisaftalen. Derudover gennemgår alle Zalandos private labels og partnerbrands en obligatorisk bæredygtighedsvurdering, som inkluderer værktøjet Higg Brand & Retail Module, der har til formål at skabe et standardiseret vurderingssystem for modebranchen.
Zalandos øgede fokus på bæredygtighed har resulteret i ca. 600 millioner euro i GMV (Gross Merchandise Volume, som er værdien af alle varer, der sælges til kunder efter aflysning og returnering og inklusive moms, red.). Dermed nærmer Zalando sig målet om, at mere bæredygtig mode skal udgøre 20 procent af virksomhedens GMV i 2023.
Forsiden lige nu:

Thomas Sinkjær: – Vi får en udfordring, hvis forskningsberedskabet bliver kompromitteret
Nye tal fra DFiR’s årsrapport viser yderligere stigning af universiteternes eksterne forskningsmidler. Thomas Sinkjær frygter for det, han kalder ’det brede forskningsberedskab’.

Røverhistorier, løgnhalse og snørklede fortællinger inspirerer DTU-forsker
Anne Ladegaard Skov peger på tre bøger, der har formet hende som forsker, og det er den ene røverhistorie efter den anden.

Ida Willig bliver dekan for Humaniora på RUC
Professor i journalistik Ida Willig bliver dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hun har mangeårig erfaring med at skabe gode forskningsmiljøer og brænder for de store dagsordener.
Seneste artikler:

Kunsten at huske, vi ser på verden med forskellige briller
Tre bøger har spillet en særlig rolle for lektor og forsker, Lone Koefoed Hansen. To bøger om menneskets forhold til teknologien og en tredje, som påminder os om altid at have andres perspektiver for øje.

Finn Foton skal lære børn – og deres forældre – om naturvidenskaben
Ny børnebog skal inspirere hele familien til at snakke om kvantefysik og andre avancerede naturvidenskabelige emner.

Danmarks grønne godfather: – Når det gælder forskning, er det piskende nødvendigt, at vi får toptrimmet systemet
På centrale teknologier står vi stærkt i Danmark og potentialerne er store. Men vi skal oppe os i fremtiden, lyder det fra Anders Eldrup.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
