Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Nordisk CEO-netværk arbejder på fælles rapportering af Verdensmål

Telenors topchef Sigve Brekke fortæller om det nordisk CEO-netværks grønne ambitioner.

“Change starts at the top. Nordic CEOs are committed to take lead.” Så friskt lægges der ud på hjemmesiden for netværket ‘Nordic CEOs for a Sustainable Future’.

31. oktober sidste år kunne netværket offentliggøre sin første milepæl om, at alle deltagende CEOs integrerer Verdensmålene i deres respektive virksomhedsstrategier.

I sit første år som nyt netværk, er det med Sigve Brekke, President & CEO for Telenor Group, i spidsen. Den rolle går på skift blandt deltagerne, som blandt andre inkluderer Birgitte Bonnesen, President & CEO, Swedbank (SE), Svein Richard Brandtzæg, President & CEO i Hydro (NO), Birna Einarsdòttir, CEO i Íslandsbanki (IS) og danske Anders Runevad President & CEO i Vestas.

Kan man identificere og skalere en nordisk tilgang til Verdensmålene?

Her svarer Sigve Brekke per mail på, hvad baggrunden for netværket er, hvad det skal gøre godt for, og hvad det arbejder på at opnå i år. Ideen udsprang af samtale i Davos mellem den norske statsminister Erna Solberg, lederen af GSMA, der er mobiloperatørernes brancheorganisation og Sigve Brekke selv.

– Vi diskuterede muligheden for at bygge et netværk af nordiske CEOs, som havde forpligtet sig til at flytte deres respektive selskaber og brancher mod en mere bæredygtig fremtid. Vi ville se om, man kunne identificere og skalere en “nordisk tilgang” til det.

– Statsminister Erna Solberg bød initiativet velkomment og opfordrede os til at lede efter personligt engagement fra direktørerne sideløbende med praktiske løsninger. Det passede godt til det, vi selv havde i tankerne. Hjemme fra Davos, begyndte vi at bygge en koalition af CEOs, som delte denne vision. Vi begyndte også at undersøge, hvordan vi kunne få vores møder til at passe sammen med Nordisk Råds møder, så vi kunne interagere med alle de nordiske statsministre.

Der fordele ved at have et nordisk perspektiv, når det kommer til at balancere kommerciel og social impact

Hvad er det særlige ved at tage et nordisk udgangspunkt?

– Set med vores øjne, er der nogle fordele ved at have et nordisk perspektiv, når det kommer til at balancere kommerciel og social impact. Vores region har en rimelig høj grad af tillid, og vi deler nogle nøgleværdier i relation til ansvarlig virksomhedsdrift. Det gør deling af viden og samarbejde nemmere og mere effektivt.

– At nå Verdensmålene vil kræve markant stigende og omfattende samarbejde. Vi tænkte, at vi ville starte med at bygge et netværk med CEOs fra virksomheder, som kan identificere sig med den nordiske måde at gøre tingene på; virksomheder med en hvis størrelse og med et internationalt udsyn. Derfor var det naturligt at se til nogle af den nordiske regions største selskaber og at gå efter dem, som har en førende position i deres branche.

Det kræver et personligt engagement fra toplederne

– Derudover er det vigtigt for os, at det her er et CEO-initiativ. Vi vil have at det er forankret i toppen, og det kræver et personligt engagement fra toplederne. Vores medlemmer har typisk hovedkvarter i de nordiske markeder og operere både inden for dem, men også udenfor. Disse broer til andre regioner er vigtige for at kunne udveksle erfaringer og tilgange.

CEOs ser på fælles projekter og initiativer i forhold til Verdensmålene

Har netværket ændret noget for nogle af de involverede selskaber indtil videre?

– Alle vores medlemmer har virksomhedsstrategier, hvor en eller flere af Verdensmålene er integreret og tilpasset til hovedaktiviteterne. Det, tror jeg, er det vigtigste bidrag, vi hidtil har lavet for de involverede virksomheder.

Vores hovedfokus i 2019 er at identificere, hvor vi kan samarbejde om at skabe en effekt i forhold til Verdensmålene

– Vi har også skabt synlighed om vores ambition, hvilket er vigtigt for at få flere stakeholdere involveret i at arbejde på den samme måde og i den samme retning. Synlighed om hvad vi forpligter os til lægger også pres på os som CEOs for at levere på de ambitioner.
Næste skridt er at identificere fælles projekter og initiativer, som kan flytte os i den rigtige retning. Diskussioner pågår allerede mellem flere af vores medlemmer vedrørende fælles aktiviteter, som har en klar tilknytning til Verdensmålene.

Hvad fokuserer I som netværk på i år?

– Vores hovedfokus i 2019 er at identificere, hvor vi kan samarbejde som en gruppe eller som individuelle medlemmer for at skabe en effekt i forhold til Verdensmålene. For at opnå det, foregår der diskussioner mellem CEOs og på et operationelt niveau, og vi planlægger at mødes i løbet af året for at rapportere om fremgang og for at engagere stakeholderne i den rolle virksomheder kan spille.

CEOs sammenligner noter om tilgang til Verdensmål

Hvad håber I at opnå med det?

– Vi håber at opnå håndgribelige og målbare effekter på Verdensmålene og at bygge praksisser baseret på vores fælles erfaringer. For eksempel undersøger vi, om vi kan koordinere måden vi rapporterer om Verdensmålene.

Hvordan arbejder I konkret for at opnå jeres mål med netværket?

– Indtil videre har vi fokuseret på at dele ambitioner og tilgange; dybest set at “sammenligne noter” i forhold til vores tilgang til Verdensmålene. Når vi mødes, diskuterer vi, hvad vi kan lære af hinanden og prøver at finde ligheder, der kan udforskes yderligere. Disse muligheder bliver så taget videre af vores respektive teams med det formål at bringe konkrete samarbejdsprojekter til bordet med henblik på yderligere samtaler, for eksempel med stakeholdere fra regeringerne.

Vores stakeholdere har altid gået op i, hvordan vi driver forretning

Er jeres netværk et svar på nogle af de stakeholder-krav om bæredygtighed til virksomheder, som kommer fra NGO’ere, investorer, politikere, kunder med flere i disse år?

– For telekom-sektoren, og for adskillige andre sektorer, er det nuværende niveau af granskning og opmærksomhed ikke ny. Vores stakeholdere har altid gået op i, hvordan vi driver forretning.

– Digitalisering og globalisering har accelereret den udvikling. Tættere og oftere dialog og erfaringsudveksling mellem CEOs er en naturlig respons på det. Hvis vores netværk kan blive et sted, hvor vi kan bringe nogle af de diskussioner op på, tror vi, at vi har skabt noget med langtids værdi.

Vi vil ikke være en snakkeklub

Der er meget tale om CEO’ens rolle for tiden og i forhold til at være mere aktivistisk. Er jeres netværk et udtryk for den udvikling?

– CEO’ens rolle er i forandring. Der er højere forventninger til gennemsigtighed, delvist fordi indsamling, analyse og publicering af data er blevet så meget nemmere. Data-drevne virksomheder har behov for data-drevne og velinformerede CEOs med holdninger og et stærkt værdibaseret kompas. Det er kun naturligt, at stakeholdere forventer, at moderne ledere kæmper for deres værdier og for det større formål med deres organisationer.

– Det er derfor, at det personlige engagement fra den individuelle CEO er så vigtigt for os. Vi vil ikke være en snakkeklub for stabsfunktioner. Vi vil mødes og udveksle ideer på et ledelsesniveau for at opnå en reel impact. Det er en mere aktivistisk tilgang til den slags samarbejder, end hvad store virksomheder traditionelt har engageret sig i. Jeg tror, at det er et tegn på de tider, vi lever i men også, i al beskedenhed, et tegn på moderne CEOs.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Click to comment

Leave a Reply