Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Sådan arbejder C25-virksomhederne med verdensmålene

Landets største virksomheder omfavner verdensmålene, men behandler dem alt for overfladisk

Bare et C25-selskab nævner slet ikke verdensmålene i sin rapportering for 2019. Men kun ni virksomheder inkluderer nogle af de 169 delmål.

Det tyder på, at verdensmålene stadig ikke blevet en integreret del af at drive forretning i landets største børsnoterede virksomheder på trods af, at de ifølge talrige rapporter udgør en enorm forretningsmulighed og beskrives som et “eksportkatalog for danske virksomheder”.

Det vurderer CSR-eksperterne i Carve Consulting, som siden 2016 har indsamlet data om de største danske børsnoterede virksomheders arbejde med verdensmålene, der blev lanceret i 2015.

I en ny analyse, stiller de skarpt på, hvordan anvendelsen af verdensmålene har udviklet sig, om virksomhederne tager højde for deres både positive og negative indvirkning på verdensmålene og om de inkluderer både verdensmål og delmål.

Og analysen efterlader et blandet billede af C25-virksomhedernes engagement i verdensmålene. Indekset tæller virksomheder som Novozymes, Mærsk, Ambu og Chr. Hansen.

Flere anvender verdensmål i rapportering – men få delmål
Antallet der bruger verdensmålene i deres rapportering er steget fra 15 i 2016 til 24 i 2019.

“De største danske virksomheder har på den måde vist deres opbakning til en bæredygtig udvikling gennem indsatser, der er rammesat af de 17 verdensmål,” skriver Carve Consulting.

Men så stopper de rosende ord. Verdensmålenes i alt 169 delmål er nemlig stort set fraværende. Det er ellers her, man finder de konkrete handlinger der skal til for at nå de mere luftige mål i de overordnede verdensmål, såsom at afskaffe sult og fattigdom.

I 2019 inkluderede kun ni virksomheder delmål i deres rapportering, hvilket var samme antal som året før. Det er dog en kraftig stigning sammenlignet med 2016, hvor kun to virksomheder anvendte delmål.

“Den sparsomme brug af verdensmålenes delmål tyder på, at C25-virksomhedernes arbejde med verdensmålene ikke er målrettet og systematisk, men snarere udtryk for en overfladisk tilgang,” lyder det i analysen, som vurderer, at verdensmålene formentlig blot er blevet tilføjet til en eksisterende sustainability-strategi frem for reelt at rykke såvel virksomheden som samfundet i en mere bæredygtig retning.

Ansvarligt forbrug og klima er favorit-verdensmål
Ud af de 17 verdensmål, har C25-selskaberne nogle klare favoritter, ifølge Carve Consultings analyse.

I 2019 lå mål 12 om ansvarligt forbrug og produktion højest på listen sammen med mål 13 om klimaindsats. Af de 25 virksomheder i C25 inkluderede 21 af dem de to verdensmål i deres årsrapportering.

To andre populære verdensmål er mål 8 om anstændige jobs og økonomisk vækst samt mål 3 om sundhed og trivsel. I 2019 indgik de mål hos 19 og 17 af virksomhederne.

I den modsatte ende af skalaen ligger verdensmål 1 om afskaffelse af fattigdom sammen med verdensmål 14 om livet i havet og verdensmål 15 om livet på land. I hele perioden er der kun rapporteret om disse verdensmål hos 1-2 af C25-virksomhederne.

Verdensmål 17 om partnerskaber har ligget højt på listen i 2017 og 2018, men er i 2019 faldet til en 9. plads med omtale i ni årsrapporter.

Generelt er virksomhederne i C25 varmet op til verdensmålene og benytter dem i stigende grad. Mens de i 2016 blev nævnt 75 gange på tværs af sustainabilityrapporterne, blev de i 2019 nævnt 161 gange.

Kun få virksomheder vurderer negativ indvirkning på verdensmålene
12 ud af 25 virksomheder i C25 bruger en risiko- og væsentlighedsvurdering i deres rapport til at beskrive deres positive og negative indvirkning på verdensmålene.

Det er ellers “essentielt for arbejdet med verdensmålene”, skriver Carve Consulting.

Også FN anbefaler, at man forstår, hvilke negative og positive indvirkninger virksomheden har på de 17 verdensmål i hele værdikæden.

“På den måde kan der træffes forretningsstrategiske valg om, hvordan virksomheden reducerer sine risici, øger en positiv effekt og skaber værdi sammen med de samfund, de er en del af,” lyder det i analysen.

Om undersøgelsen
Carve Consulting har brugt virksomhedernes CSR-rapportering og hjemmesider som kilder og billedet der tegnes, er derfor baseret på virksomhedernes egne oplysninger. Analyserne bygger på internationale standarder, anbefalinger og redskaber fra FN Global Compact, High Level Political Forum on Sustainable Development, Global Reporting Initiative (GRI) samt EU direktiver og anbefalinger om ikke-finansiel rapportering.

Kilde: Carve Consulting

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Click to comment

Leave a Reply