Af Kira Marie Peter-Hansen, spidskandidat til Europaparlamentsvalget, SF
Til nytår trådte EU’s Corporate Sustainability Reporting-direktiv i kraft og dette forår blev Green Claims-direktivet vedtaget. Direktiverne er helt centrale våben i kampen mod greenwashing og vildledende virksomheder.
De findes overalt. Når du handler ind i supermarkedet, bestiller en flybillet eller shopper tøj. De små, grønne mærkater og stemplinger med ord som ”grøn”, ”bæredygtig”, ”CO2-neutral” eller ligefrem ”klimavenlig”.
Men det er ofte for godt til at være sandt. Rigtig mange virksomheder pynter nemlig på sandheden.
EUROPAVALG: Kandidaterne har ordet
EU er en afgørende drivkraft i den grønne omstilling. CSRD, Due-diligence, energieffektivitet, Green Claims, Ecodesign. Mængden af EU-lovgivningen under EU Green Deal har været massiv de seneste fem år. Det har sat helt nye rammevilkår for danske virksomheder.
På Sustain Report har vi i begyndelsen af 2024 givet ordet til en række forskellige virksomheder og brancheorganisationer i forbindelse med det kommende Europaparlamentsvalg i debatserien EU – hvad nu? De har ridset deres forventninger og ønskescenarier op, for hvad de forventer fra de kommende europaparlamentarikere, når det gælder reguleringen af virksomhedernes arbejde med bæredygtighed.
Nu skal politikerne have samme mulighed. Både for at svare på virksomhedernes og brancheorganisationernes ønsker og for at præsentere, hvad de finder allermest væsentligt på bæredygtighedsagendaen i den kommende periode.
På tværs af brancher er mere end 50 pct. af alle de grønne påstande, som fremsættes i EU, vildledende, ubegrundede eller udokumenterede ifølge EU-Kommissionen.
Det er vores opgave som politikere at sørge for, at de spejder i en grøn retning
Det kan være, når flyselskaber påstår, at de flyver med bæredygtigt brændstof. Eller når tøjmærket Planet Nusa hævder, at deres sportstøj er ”planet-friendly”. Eller når webshoppen Zalando laver sine egne stempler for at være grøn og bæredygtig. Og når Danish Crown sælger ”klimakontrolleret gris” og påstår, at ”dansk gris er mere klimavenlig, end du tror.”
Det er greenwashing, og det er et gevaldigt benspænd for den grønne omstilling.
Læs også: Blå partier går kontra på erhvervsorganisationer og stemmer imod dansk CSRD-implementering
For greenwashing underminerer og udnytter forbrugernes tillid, reducerer incitamentet til ægte bæredygtighedsindsatser og skaber unfair konkurrence over for de virksomheder, som rent faktisk gør en indsats for at reducere deres udledninger. Hidtil har det været stort set umuligt at skelne mellem de produkter, som blot påstår, at de er grønne og de produkter, som rent faktisk er det.
Men de nye EU-direktiver om bæredygtighedsrapportering og grøn markedsføring sikrer nu os forbrugere mod virksomheders greenwashing.
Forandring kommer ikke af sig selv
I år trådte EU’s bæredygtighedsrapporteringsdirektiv, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), i kraft. Direktivet forpligter de største virksomheder i EU til at offentliggøre deres klimaaftryk og ambitioner for at mindske deres CO2-udledning.
Samtidig vedtog EU direktivet om grøn markedsføring, Green Claims-direktivet, dette forår, som skal forhindre usande påstande om bæredygtighed og klimavenlige produkter og ydelser. De to direktiver er blandt de hidtil stærkeste våben i kampen mod greenwashing og uigennemsigtige virksomheder, der snyder på vægten.
Det betyder, at virksomheder nu skal rapportere deres bæredygtighedsparametre på en ensartet måde, og det sikrer en mere retfærdig konkurrence.
For de grønne forandringer i erhvervslivet kommer ikke af sig selv, og det er vores opgave som politikere at sørge for, at de spejder i en grøn retning. Og erhvervslivet hungrer efter initiativer og løsninger.
Derfor er bæredygtighedsdirektiverne vigtige skridt. Det giver både forbrugerne, offentlige myndigheder og de finansielle markeder mulighed for at se hvilke virksomheder, som rent faktisk har grønne og sociale initiativer.
Det kommer utvivlsomt til at flytte både fokus og investeringer i en grønnere retning, skabe incitament til at udvikle bæredygtige løsninger og stille virksomhederne til ansvar for deres klimaaftryk.
Et fælles europæisk sprog for grøn og social rapportering
Særligt bæredygtighedsrapporteringsdirektivet har gjort virksomhedernes tilværelse nemmere, da det har harmoniseret tidligere lovgivning.
Lovgivningen har nemlig åbnet døren for enklere og mere sammenlignelig bæredygtighedsrapportering. For med direktivet følger også en række standarder, som virksomheder skal overholde, når de rapporterer om deres grønne initiativer og ambitioner. Det skaber et fælles europæisk sprog for grøn og social rapportering.
Læs også: C: Europas fremtidige klimapolitik handler om energi og forsyningssikkerhed
Det betyder, at virksomheder nu skal rapportere deres bæredygtighedsparametre på en ensartet måde, og det sikrer en mere retfærdig konkurrence. Det er til gavn for alle, uden tvivl. Men det ærlige og transparente rapporteringsmiljø giver også en konkurrencefordel for de mange virksomheder, der allerede tager grønne initativer, men som møder hård konkurrence fra virksomheder, som påstår de er grønne uden at være det.
Forsiden lige nu:
Status på forskningsåret 2025: Vigtige reformer styrker friheden, mens pres og paranoia vokser
FORSKNINGSPOLITIK. 2025 har budt på langsigtede løfter, nye spilleregler og voksende forventninger til forskningens samfundsrolle. Science Report har bedt centrale aktører vurdere, hvor dansk forskning står – og hvor den bør bevæge sig hen.
Forsker: Noget af det vigtigste i den grønne omstilling er totalt overset i forskningen
KLIMA. Størstedelen af store virksomheders klimaaftryk ligger i værdikæden. Men leverandørstyring fylder næsten ingenting i hverken klimaforskningen eller klimapolitikken, advarer forsker fra CBS.
Her er de fem mest læste artikler i 2025
FORMIDLING. I 2025 samlede vores mest læste artikler sig om de store strukturelle spørgsmål i forskningen – fra opgør med koloniale regnestykker og frygtkultur på universiteterne til kampen om fri forskning, ledelse og adgang til viden. Det var historierne, hvor videnskab, magt og samfund stødte sammen, som fik flest læsere med helt ind i debatten.
Seneste artikler:
Droner er blevet et aktivt værktøj til miljø- og klimaopgaver
ERHVERV. Droneveteran har forståelse for det aktuelle flyveforbud og forventer en opstramning på området. Han synes det er fint at få ryddet op i branchen.
ESG er hoppet ud af bæredygtighedssiloen
ESG-BAROMETER. Selv om EU Kommissionen trådte på bremsen med omnibuspakken er ESG langt fra død. Men det er afgørende, at bæredygtigheden kobles til en business case, lød konklusionen, da ESG Barometer 2025 blev præsenteret.
Inklusion bliver nu målbar i danske virksomheder
INKLUSION. Med et nyt værktøj kan virksomheder nu måle på inklusion. Værktøjet måler på, om medarbejdere føler sig hørt, værdsat og som en del af fællesskabet. HR-direktør fra Kemp & Lauritzen deler erfaringer og giver råd til virksomheder, der vil i gang.
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.




























