Den tyske modegigant Zalando har torsdag præsenteret 12 mål som en del af deres diversitets- og inklusionsstrategi, ‘do.BETTER’.
Målene er defineret på tværs af fire søjler: medarbejdere, ledere, kunder og partnere. Zalando har samtidig offentliggjort, at alle fremskridt mod strategiens målsætninger vil blive offentliggjort i Zalandos årlige D&I-rapport.
– Vi stræber efter at have en plan for inklusion og puste liv i mangfoldigheden for vores medarbejdere, ledere, kunder og partnere, siger Zalandos co-CEO David Schneider i en pressemeddelelse.
Her lyder det videre:
– Vi er overbeviste om, at styrket mangfoldighed og inklusion vil fostre mere innovation, give os en dybere kundeforståelse og større kreativitet, højne kvaliteten af beslutningstagning samt have en positiv indvirkning på modebranchen.
Flere kvinder i toppen
Som en del af strategien har Zalando sat gang i en intern D&I-undersøgelse, der skal ”identificere udfordringer og muligheder for at forbedre politikker, sikre et diversitet i vigtige projekter samt tilbyde læringsprogrammer om mangfoldighed og inklusion for teams, rekruttører og medarbejdere”.
Læs også: Zalando: Tonedøvt ikke at gentænke sustainability-strategi efter corona
Samtidig vil Zalando arbejde for, at inden 2023 bliver ansat flere kvinder.
– Vi tror på, at vi med lige muligheder og ledelsesansvar kan skabe en arbejdsplads med et inkluderende miljø for alle medarbejdere uanset kønsidentitet, etnicitet, seksuel orientering, handicap, forældrestatus, alder, sprog, neurodiversitet, nationalitet, uddannelse, socioøkonomisk baggrund, tro, sundhed og andre mangfoldighedsaspekter, siger Astrid Arndt, CPO.
Læs også: Modegigant lover nul CO2-aftryk: “Vi har været en del af problemet”
Samtidig vil Zalando sikre, at ledelsen bliver mangfoldig. Her forpligter virksomheden sig til at ”udvide repræsentationen af synlige og usynlige mangfoldighedsaspekter og baggrunde i de øverste fem ledelsesniveauer”. Dette skal ske inden 2025. På nuværende består Zalandos øverste ledelse af fem mænd og en kvinde.
Du kan læse hele Zalandos strategi her.
I et interview med Sustain Report i 2019 erkendte den tyske modevirksomhed, at den skulle arbejde målrettet med bæredygtighed for klimaets skyld.
– Modeindustrien står foran en udfordring med bæredygtighed, og vi ved, at vi har været en del af problemet. For fremtiden er vores mål at være en del af løsningen. Vi ser en tydelig sammenhæng mellem at agere bæredygtigt og kommerciel succes. Kun de virksomheder, som integrerer bæredygtighed i deres forretningsstrategi, vil forblive relevante for deres kunder. Vi mener, at bæredygtighed vil blive en konkurrencefordel i fremtiden, sagde Co-CEO for Zalando, Rubin Ritter.
Forsiden lige nu:
Lone Simonsen: – I Ljubljana gik jeg ud efter en øl og kom hjem med adgangsbilletten til min globale forskerkarriere
MIT STØRSTE FORSKERMØDE. I 1986 var epidemilog Lone Simonsen i den slovenske hovedstad Ljubljana. En aften gik hun på jagt efter en øl, hvor hun mødte hun en amerikansk professor, der blev en mentor, livslang ven og adgangsbilletten til en global forskerkarriere.
Forskningsreserven vokser og vokser: Ny debatserie spørger, hvad vi bør stille op med den?
DEBAT. Med 4,2 milliarder i forskningsreserven i 2024 er andelen af forskningsmidler, der uddeles politisk, vokset markant i størrelse de senere år. Det kalder på samtaler om, hvordan pengene bruges, mener tænketanken DEA, der står bag en ny analyse, som danner grundlag for en kommende debatserie.
Ét universitet tegnede sig for 3/4 af Novo Nordisk Fondens uddelinger i 2023
FONDE. Tre af verdens største forskningsfinansierende fonde indenfor global sundhed – heriblandt Novo Nordisk Fonden – har slået pjalterne sammen i nyt partnerskab. Et amerikansk forskningsmedie har i den forbindelse gransket de tre fondes uddelinger, hvor KU distancerer samtlige universiteter med længder.
Seneste artikler:
Prisvindende forsker drømmer om stjerne-eksplosioner og større inklusion i akademia
I mandags modtog professor Irene Tamborra fra Niels Bohr Institutet den prestigefyldte Eliteforsk-pris for sin forskning i gigantiske eksplosioner fra døende stjerner. Hun drømmer om at opleve en supernova tæt på Jorden, så hun kan udtrække data fra den, og en forskningsverden, der er mere inkluderende.
Dansk professor bliver præsident for international organisation
Hun er en af de førende i Danmark, når det kommer til miljøvurderinger. Nu tager Lone Kørnøv springet internationalt, når hun som præsident for IAIA skal styrke miljøvurderingspraksis på verdensplan.
Veldokumenteret information om varernes klima og miljø kan blive konkurrenceparameter
Selvom inflationen har sat en bremse på salget af økologi, er den langsigtede trend at flere og flere forbrugere efterspørger grønne produkter. Men de er skeptiske over for virksomhedernes anprisninger.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.