Af Jan Andersen, Strategisk rådgiver ved Det Naturvidenskablige Falkultet, SDU.
Den vigtigste opgave på Christina Egelunds bord er selvfølgelig det kommende rammeprogram for forskning og innovation, FP10, som det fortsat benævnes.
Programmet skal afløse Horizon Europe og løbe fra 2028 til 2034. Europa-Kommissionen fremlagde i juli 2025 sit forslag, som nu forhandles med Parlamentet og Rådet. Budgettet er sat til 175 milliarder euro.
DEBATSERIE: FORMANDSSKABET MED FORSKNINGSBRILLER
Forestil dig, at ministeren havde fuld magt og fri hånd – og valgte at sætte forskning og innovation øverst på EU’s dagsorden. Hvad skulle hun kæmpe for?
Danmark har overtaget EU-formandskabet. Science Report lancerer i den forbindelse en temaserie med fokus på, hvordan man kunne bruge formandskabet til at styrke forskning, innovation og vidensbaseret udvikling i EU. For det er brug for det i en tid, hvor Europas konkurrenceevne er under pres.
Udvalgte stemmer fra forsknings- og innovationsmiljøet inviteres til at dele deres “ønskeliste” til uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund. Herigennem ønsker vi at sætte forskning og innovation centralt i debatten om EU’s fremtid – og inspirere til visionær tænkning om Danmarks rolle som formandskabsland.
Artikler i serien indtil videre:
Innovation uden ny erkendelse er som et hus uden fundament
“One-size fits all”-løsninger spænder ben for EU’s innovationskraft
DI: Danmark bør råbe Europa op i det globale forskningskapløb
Uden forskning får vi kun et forsvar til gårdagens trusler
Grundforskning er innovationens rygrad
Flere penge og mindre beaukrati: EU skal satse på fri forskning
EU landene skal nå det mål de selv har sat
Forhandlingerne kommer primært til at handle om, at få medlemslandene til at stå bag en styrket investering i forskning.
Krudt og kugler kan måske vinde krigen, men viden er den eneste måde at vinde freden.
Når målsætninger spænder ben for forskningen
Danmark ligger og har altid ligget i top i investering i forskning.
Men på grund af 1pct-målet, som forudsætter, at Danmark skal investere mindst 1 pct. af BNP i offentlig finansieret forskning, som nu desværre er blevet et loft, sakker Danmark stille og roligt bagud. Lande som Østrig, Belgien, Tyskland, Finland og Sverige investerer mere i forskning.
DANSKE FORSKNINGSMÅLSÆTNINGER
Den danske regering har to målsætninger hvad angår investeringer i forskning og udvikling (FoU).
Den ene er 1pct.-målsætningen, der omhandler niveauet for offentlige midler afsat til forskning og udvikling. Det er målet om, at Danmark skal afsætte 1 pct. af BNP i det offentlige forskningsbudget.
Den anden målsætning er den danske implementering af Barcelona-målsætningen. Det er EU’s fælles målsætning, der fastsætter, at medlemslandene samlet set skal udføre forskning og udvikling for 3 pct. af BNP.
Hvor 1 pct.-målsætningen omhandler niveauet for offentlige midler afsat til forskning og udvikling (forskningsbudget), fastsætter Barcelona-målsætningen et mål for niveauet af udført forskning og udvikling for både den private og offentlige sektor (forsknings-regnskab).
Kilde: Danske Forskningsmålsætninger, Udannelses- og Forskningsministeriet
Hvis vi skal overbevise de øvrige EU-lande om at bruge flere midler på forskning, så handler det ikke kun om, at EU skal bruge flere penge. Det handler om, at EU-landene skal nå det mål, de selv har sat om, at 3 procent af GDP skal investeres i forskning.
Kun seks lande (hvis vi tæller Danmarks 2,99 procent med) lever op til målsætningen.
Læs også: “One-size fits all”-løsninger spænder ben for EU’s innovationskraft
Hvilke argumenter er det, du, Christina Egelund, vil bruge i argumentationen for øget investering i forskning?
Og i hvilket omfang har du inddraget finansministeren, i dine økonomiske overvejelser om FP10, herunder, hvornår vil 1 procent-målet blive udgangspunktet for en mere ambitiøs dansk forskningspolitik?
Korea, Japan og USA har helt, helt andre investeringsmål, og Kina er også på vej.
Læs også tidligere afsnit i debatserien: Flere penge og mindre beaukrati: EU skal satse på fri forskning
Forsiden lige nu:
Status på forskningsåret 2025: Vigtige reformer styrker friheden, mens pres og paranoia vokser
FORSKNINGSPOLITIK. 2025 har budt på langsigtede løfter, nye spilleregler og voksende forventninger til forskningens samfundsrolle. Science Report har bedt centrale aktører vurdere, hvor dansk forskning står – og hvor den bør bevæge sig hen.
Forsker: Noget af det vigtigste i den grønne omstilling er totalt overset i forskningen
KLIMA. Størstedelen af store virksomheders klimaaftryk ligger i værdikæden. Men leverandørstyring fylder næsten ingenting i hverken klimaforskningen eller klimapolitikken, advarer forsker fra CBS.
Her er de fem mest læste artikler i 2025
FORMIDLING. I 2025 samlede vores mest læste artikler sig om de store strukturelle spørgsmål i forskningen – fra opgør med koloniale regnestykker og frygtkultur på universiteterne til kampen om fri forskning, ledelse og adgang til viden. Det var historierne, hvor videnskab, magt og samfund stødte sammen, som fik flest læsere med helt ind i debatten.
Seneste artikler:
Droner er blevet et aktivt værktøj til miljø- og klimaopgaver
ERHVERV. Droneveteran har forståelse for det aktuelle flyveforbud og forventer en opstramning på området. Han synes det er fint at få ryddet op i branchen.
ESG er hoppet ud af bæredygtighedssiloen
ESG-BAROMETER. Selv om EU Kommissionen trådte på bremsen med omnibuspakken er ESG langt fra død. Men det er afgørende, at bæredygtigheden kobles til en business case, lød konklusionen, da ESG Barometer 2025 blev præsenteret.
Inklusion bliver nu målbar i danske virksomheder
INKLUSION. Med et nyt værktøj kan virksomheder nu måle på inklusion. Værktøjet måler på, om medarbejdere føler sig hørt, værdsat og som en del af fællesskabet. HR-direktør fra Kemp & Lauritzen deler erfaringer og giver råd til virksomheder, der vil i gang.
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.





























