Af Rasmus Bjørk (Professor, DTU), Peter Dalsgaard (Professor, AU, formand for Det Unge Akademis forskningspolitiske udvalg), Henrik Dimke (Lektor, SDU, formand for Det Unge Akademi), Liselotte Jauffred (Lektor, KU, formand for Det Unge Akademis formidlingsudvalg), Niels Martin Møller (Tenure-track adjunkt, KU), Bjørn Panyella Pedersen (Lektor, AU), Thomas Just Sørensen (Lektor, KU).
Medlemmer af Det Unge Akademi, Videnskabernes Selskab. Forfattere er angivet i alfabetisk rækkefølge.
Indlægget er skrevet kort tid før regeringen og Folketinget indgik en ny aftale om en udvidet genåbning af Danmark.
Coronakrisen har tydeligt vist, hvor vigtigt det er at have et stærkt vidensberedskab og en kerne af solid forskning at basere politik på. Forskningen har om noget bevist sit værd. Derfor er det også svært at forstå hvorfor Folketinget prioriteter forskningen så lavt i forbindelse med genåbningen efter Coronakrisen.
Når man sætter universiteterne bagerst i genåbningskøen, nedprioriterer vi det videnssamfund som vi i Danmark skal leve af – både nu og i fremtiden.
Universiteterne sikrer gennem forskning og uddannelse vidensberedskabet til fremtidige kriser. Ligeledes skaber universiteterne, gennem innovation og samarbejde med danske virksomheder, fundamentet for den udvikling, som den danske økonomi har brug for – ikke mindst i den kommende tid. Det er derfor alvorligt at sektoren fortsat er lukket ned.
Det er samtidig ulogisk at universiteternes genåbning udsættes, for universiteterne ville være blandt de mest fordelagtige sektorer at åbne.
Læs også: Rektorformand: Politikerne har underprioriteret forskning i genåbningen.
I Rapport fra den økonomiske ekspertgruppe vedrørende genåbning af Danmark af d. 6. maj 2020 analyseres brancher og sektorers betydning for beskæftigelsen i forhold til de sundhedsmæssige konsekvenser ved åbning. Her er universiteterne i en helt unik position med høj samfundsøkonomisk betydning sammenholdt med en ganske lille påvirkning af smittetrykket ved genåbning.
Derfor burde det være oplagt at universiteterne skulle være nogle af de første til at genåbne. Men sådan er det som bekendt ikke gået. I stedet bliver der åbnet for en række sektorer, hvor forholdet mellem den samfundsøkonomiske betydning og smittetrykket ikke er nær så favorabelt. Der kan være gode grunde til at åbne disse sektorer, men den overraskende beslutning om ikke at åbne der hvor gevinsten er størst, er end ikke blevet værdiget en begrundelse.
Nedlukning af forskningsaktiviteter skaber store problemer og tab af viden
Coronakrisen har givet massive problemer for universiteternes forskning. Kun en meget lille del af landets forskere har fået mulighed for at komme på universitetet, og de der har, arbejder under meget begrænsende forhold. Mange videnskabelige forsøg er blevet sat på pause eller helt stoppet, hvilket i de fleste tilfælde betyder kritisk tab af viden. Jo længere nedlukningen varer ved, jo større bliver problemerne.
For de fleste vil længere perioder uden mulighed for dataindsamling betragteligt reducere chancen for et vellykket projekt. Her er der ikke udelukkende tale om eksperimentalisters adgang til laboratorier, men samtlige forskeres adgang til biblioteker, arkiver og andet nødvendigt infrastruktur.
Unge forskere rammes særligt hårdt
Yderligere er den meget sene genåbning af universiteter især problematisk for unge forskere, særligt ph.d.-studerende, som i forvejen har meget begrænset tid til at færdiggøre deres projekter.
I Det Unge Akademi har vi tidligere sat spørgsmålstegn ved den store mængde pligtarbejde og kursusaktivitet der kræves for at gennemføre et ph.d.-projekt, da det markant reducerer forsikringstiden, som er selve essensen af forskeruddannelsen. Grundet disse krav har ph.d.-studerende under normale omstændigheder kun 2 år til at indsamle materiale eller data samt til at få skrevet deres afhandling. Med Coronakrisen er den i forvejen begrænsede tid blevet yderligere indskrænket og adgangen til international eksperimentel infrastruktur, arkiver og feltarbejde er udelukket på ubestemt tid.
I praksis er det ikke muligt for unge forskere på tidsbegrænsede kontrakter at indhente det tabte
Mange unge forskere har også måttet udskyde eller afkorte nøje tilrettelagte ophold ved forskningsinstitutioner i udlandet. Denne internationalisering er vigtig for faglig sparring og samarbejde med andre specialister inden for ens felt, og for at opbygge det internationale netværk, der er afgørende for en vellykket forskerkarriere. Forskningsophold ved andre institutioner end ens hjemmeuniversitet er desuden et krav for at fuldføre ph.d.-forløbet.
Ministeriet har åbnet op for at projekter kan forlænges, men der er ikke afsat midler eller udviklet hjælpepakker til at finansiere disse forlængelser. Universiteter og fonde har meldt ud at de ikke kan afholde disse ekstraudgifter, så i praksis er det ikke muligt for unge forskere på tidsbegrænsede kontrakter at indhente det tabte.
Få genåbnet universiteterne nu
Problemerne bliver kun værre, jo længere universiteterne holdes lukket. For de forskere, som ikke har deres daglige gang i laboratoriet, ser nedlukningen ud til at vare helt frem til august måned. Dette er meget lang tid at gå uden ordentlige rammer for at udføre forskning, og uden den daglige kontakt og vidensdeling med kolleger og vejledere. Derfor er vores klare anbefaling at alle forskningsaktiviteter på universiteterne aktiveres fuldt ud omgående. Det vil give en maksimal gevinst med minimal risiko.
Forsiden lige nu:

Thomas Sinkjær: – Vi får en udfordring, hvis forskningsberedskabet bliver kompromitteret
Nye tal fra DFiR’s årsrapport viser yderligere stigning af universiteternes eksterne forskningsmidler. Thomas Sinkjær frygter for det, han kalder ’det brede forskningsberedskab’.

Røverhistorier, løgnhalse og snørklede fortællinger inspirerer DTU-forsker
Anne Ladegaard Skov peger på tre bøger, der har formet hende som forsker, og det er den ene røverhistorie efter den anden.

Ida Willig bliver dekan for Humaniora på RUC
Professor i journalistik Ida Willig bliver dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hun har mangeårig erfaring med at skabe gode forskningsmiljøer og brænder for de store dagsordener.
Seneste artikler:

Kunsten at huske, vi ser på verden med forskellige briller
Tre bøger har spillet en særlig rolle for lektor og forsker, Lone Koefoed Hansen. To bøger om menneskets forhold til teknologien og en tredje, som påminder os om altid at have andres perspektiver for øje.

Finn Foton skal lære børn – og deres forældre – om naturvidenskaben
Ny børnebog skal inspirere hele familien til at snakke om kvantefysik og andre avancerede naturvidenskabelige emner.

Danmarks grønne godfather: – Når det gælder forskning, er det piskende nødvendigt, at vi får toptrimmet systemet
På centrale teknologier står vi stærkt i Danmark og potentialerne er store. Men vi skal oppe os i fremtiden, lyder det fra Anders Eldrup.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
