Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Kultur

Populær podcast om bæredygtighed er klar med sjette sæson   

Podcasten ’Bæredygtig Business’ dykker i ny sæson ned i den næste bølge i sustainability-arbejdet, som er afgørende for at få succes med den grønne omstilling.

Steffen Max Høgh står bag podcasten 'Bæredygtig Business'. Foto: PR

Man kan ikke drive forretning i dag uden at tage stilling til bæredygtighed. Men hvordan får man både succes på den finansielle bundlinje og den ansvarlige bundlinje?

Det er netop dét, podcasten ’Bæredygtig Business’ forsøger at svare på.  

Gennem fem sæsoner har CSR-direktør hos Holmris B8, forfatter og iværksætter Steffen Max Høgh sammen med en lang række gæster kommet med helt konkrete hands on-bud på, hvordan man kan gøre en forskel og samtidig tjene penge.   

Nu er Steffen Max Høgh klar med sjette sæson, som du kan følge på Science Reports søstermedie, Sustain Report.

Næste bølge af bæredygtighedsarbejdet

Inden for de seneste par år har man ifølge Steffen Max Høgh for alvor opdaget på ledelsesgangene rundt om i landet, at bæredygtighedsagendaen er kommet for at blive. Men der er stadig lang vej til handling for de fleste.

– Vi er netop nu på vej ind i en periode, hvor der er stort fokus på, hvordan man rapporter eller dokumenterer sin bæredygtighedsindsats, ikke mindst på grund af de nye rapporteringskrav fra EU, siger han og fortsætter:

– Det næste, jeg tror vi vil se, er et fokus på integration af bæredygtighedsstrategien i alle virksomhedens fagområder.

Og det er lige præcis det, den sjette sæson af podcasten ’Bæredygtig Business’ kommer til at handle om.

Læs også: SDU samler klimaforskning i nyt center

– Det nytter for eksempel ikke noget, hvis man har skråsikre sælgere, som snakker løs om bæredygtighed, uden at vide hvad de taler om, eller hvis ens produkt bliver markedsført som bæredygtigt uden rette dokumentation. Det kræver en helt anden tilgang til salg, kommunikation med videre, hvis det skal være troværdigt, siger Steffen Max Høgh. 

Det samme gælder for HR-området, og hvordan man kan bruge virksomhedens bæredygtighedsarbejde aktivt i rekruttering og uddannelse af medarbejdere.

– Alle fagområder har en rolle at spille, og det er jeg meget optaget af at blive klogere på.

Finkæmmer kerneområder

I sæson seks af podcastserien finkæmmer Steffen Max Høgh sammen med forskellige eksperter og praktikere en række kerneområder i en virksomhed: facility management, HR, finans, ledelse, kommunikation/marketing, sustainability og salg.

Der kommer i alt 20 episoder om, hvordan forskellige virksomheder arbejder holistisk med bæredygtighed, og hvordan man får aktiveret de forskellige fagområder, så de bidrager til den bæredygtige omstilling bedst muligt.  

Læs også: Civil ulydighed i klimaets navn er demokratisk legitimt, siger forsker

– Bæredygtighed betyder generelt meget for medarbejderne, men det er en skrøne, at medarbejderne elsker at arbejde med bæredygtighed, hvis det betyder, at deres hverdag bliver mere kompleks og besværlig. Derfor ligger der et stort arbejde i at få medarbejderne med ombord og finde ud af, hvordan man får aktiveret dem, siger Steffen Max Høgh.

Podcasten udkommer hver 14. dag, og det første afsnit af den nye sæson er netop udkommet. Her er fokus på ledelse, og Steffen Max Høgh har forfatterne til bogen ’Strategisk bæredygtighed – den nye ledelsesopgave’ i studiet.

Find det på din favorit-podcastplatform eller via linket her.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.