Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Penge & navne

Forsøger kineserne at påvirke Aalborg Universitet?

i forbindelse med statsminister Lars Løkke Rasmussens officielle besøg i Kina, har det kinesiske undervisningsministerium godkendt en række danske uddannelsesinstitutioner.

Aalborg Universitet har fået millioner af Kina som led i undervisningsprogrammet Confucius Institute, der flere steder i verden er beskyldt for at påvirke universiteternes uafhængighed og udøve censur. Det skriver Radio24syv. 

Siden 2009 har Aalborg Universitet haft et Confucius Institut og modtaget mere end 10 millioner kroner fra Kina, som er blevet brugt på undervisning.

Confucius Institute er et sprog- og kulturprogram, som det kinesiske undervisningsministerium siden 2004 har udbredt til 500 universiteter i hele verden. Med kinesiske bevillinger underviser universiteterne i kinesisk sprog og kultur. Men Confucius-institutterne er i de senere år blevet beskyldt for at være det kinesiske styres forsøg på styre hvordan Kina fremstilles, og kræve, at der ikke blev undervist i eksempelvis frihedsbevægelserne for et selvstændigt Taiwan eller Tibet. Dét har fået flere universiteter verden over til at stoppe samarbejdet.

Derfor har en række danske universiteter afvist tilbuddet fra Kina om at få et Confucius Institut.

Aalborg Universitet har som de eneste i Danmark takket ja og afviser, at kineserne har forsøgt at censurere eller få indflydelse på, hvad der undervises i:

 – Vi har ikke været udsat for påvirkningsforsøg – ikke såvidt jeg er orienteret – og vi har taget vores forholdsregler, for vi er velvidende om, at der har været en del kontroverser omkring Confucius Institut i udlandet, og det har typisk knyttet sig til, at instituttet var tilknyttet et stort program på kinesiske studier, og så ville Confucius have indflydelse på selve den almindelige undervisning, og det er selvfølgelig helt uacceptabelt, siger Henrik Halkier, der er dekan på humanistisk fakultet ved Aalborg Universitet, og fortsætter: 

 – Der har vi anden situation (på Aalborg Universitet, red.), for vi har aldrig haft et stort program inden for det kinesiske område, og derfor har Confucius kun været en satellit, som har haft meget afgrænsede opgaver, der handler om sprogundervisning og kulturformidling.

Han understreger også, at de kinesiske gæstelærere, der har besøgt universitetet som en del af programmet, kun har taget sig af sprogundervisningen, og at det kun har været danske undervisere, der har varetaget kulturundervisningen, hvor emner som Taiwan, Tibet og menneskerettigheder kunne indgå.

Andre danske universiteter har takket nej

Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Roskilde Universitet har alle sagt nej-tak til tilbuddet om at få et Confucius Institut. På samme vis har Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) også afvist tilbuddet om at blive et Confucius Institut. 

Instutionerne begrunder afslagene med et ønske om, at sikre den akademiske frihed og uafhængighed. Og fordi samarbejdet kan skade deres omdømme.

Ifølge prorektor ved SDU, Bjarne Graabech Sørensen, opstillede kineserne en række krav om hvilken litteratur, der skulle bruges i undervisningen, og derfor valgte de at sige nej-tak.

Ifølge Lektor i Kinastudier ved Aarhus Universitet har en række andre universiteter verden over ytret sig kritisk om undervisningensprogrammerne. En kritik, der har været med til at få Aarhus Universitet til at afslå tilbuddet.

 – Der har været kritiske stemmer særligt i USA og Canada, men også i for eksempel Sverige, som har ytret, at der er bestemte politiske emner, som man ikke kan komme ind på, når man huser et Confucius Institut som fx frihedsbevægelserne for et selvstændigt Taiwan eller Tibet, forklarer hun.

Forsiden lige nu:


Ny fond sætter fut i danske robot-startups

En ny fond – Odense Robotics StartUp Fund – skal inspirere næste generation af robotforskere og -iværksættere. Fonden vil forvandle idéer til forretninger, så Danmark beholder førerpositionen inden for robot-automatisering.


Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.