Connie Hedegaard, som blandt andet er formand for den grønne tænketank Concito og tidligere konservativ miljøminister og siden klima- og forsyningsminister samt EU-kommissær for klima, har fået endnu en bestyrelsespost med en grøn mission.
Hun er blevet næstformand for et nyt Mærsk-finansieret forskningscenter, som skal fremme CO2-neutral skibsfart. I dag står shippingbranchen for cirka tre procent af verdens CO2-udledning.
Såvel Mærsk som DFDS har forpligtet sig til at være CO2-neutrale i 2050, hvilket gør virksomhederne mere ambitiøse end den Internationale Søfarstsorganisation (IMO), som generelt er mere fodslæbende, når det gælder såvel ambitioner som konkret klimaregulering af branchen.
Men er det en god eller snarere lidt bekymrende udvikling, at private virksomheder går foran internationale organisationer og laver et “privat” forskningsinitiativ?
Ja, lyder det korte svar fra Connie Hedegaard, som uddyber:
– Eftersom IMO har en tendens til på klimaområdet kun at kunne tage ret små skridt, fordi alle medlemslande helst skal være enige, synes jeg, det er super godt, at en stor aktør tager et selvstændigt initiativ, siger hun i en skriftlig kommentar og tilføjer:
– Oven i købet et initiativ som ikke kun skal komme Maersk selv til gode, da det jo handler om at speede op i forhold til tilvejebringelsen af viden. Hvis omstillingen skal lykkes, inden for den tidsramme vi har, er engagement og investeringer også fra private aktører og virksomheder helt afgørende. Derfor synes jeg, at Maersks initiativ er vældig godt og et stærkt signal, der forhåbentlig også kan inspirere andre. Og derfor har jeg sagt ja til at indtræde i bestyrelse
Læs også: Connie Hedegaard i spidsen for ny EU-forskningsmission.
400 mio. fra Mærsk-fonden
Selvom det nye center er uafhængigt, har det fået et solidt aftryk fra Esplanaden med det formelle navn Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Det er desuden en donation på 400 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden, som har gjort centret muligt.
Formand for bestyrelsen, som netop er nedsat, er Søren Skou, CEO for A.P. Møller – Mærsk. Ud over dem består bestyrelsen af Claus V. Hemmingsen, som er bestyrelsesmedlem i DFDS og Mærsk Drilling (The Drilling Company of 1972), Asgeir J. Sørensen, professor ved Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet og Guy Platten, generalsekretær for International Chamber of Shipping (ICS).
Første opgave for bestyrelsen er at sætte en langsigtet strategisk retning for forskningscentret og definere dets aktiviteter og projekter med henblik på at skabe en CO2-fri global shipping industri.
– For at realisere vores langsigtede ambition om at dekarbonisere global shipping, må en lang række industri-stakeholdere mødes for at samarbejde, siger Søren Skou i en pressemeddelelse.
Det er bestyrelsen også et eksempel på med medlemmernes forskellige kompetencer, tilføjer han.
– Som en uafhængig organisation, er vi godt positioneret til at tage udfordringen op i forhold til at facilitere dette vitale skifte i global handel, siger han endvidere.
Forskningscentret skal i alt beskæftige 100 forskere, hvor en tredjedel kommer fra selskaberne bag, mens resten vil blive rekrutteret eksternt.
En af deres hovedopgaver er at finde grønne typer brændstof. Mærsk udelukkede for nylig, at grøn brint på nuværende tidspunkt ser ud til at være en del af løsningen, selvom virksomheden er en del af erhvervskonsortiet bag en brintfabrik i København. Brint kan dog fortsat bruges til at lave metanol og ammoniak, hvilket man ifølge Energiwatch.dk tror mere på i Mærsk.
Mærsk Mc-Kinney Møller Centret for Zero Carbon Shipping er lavet som en not-for-profit organisation. Ud over Mærsk er centret grundlagt af American Bureau of Shipping, A.P. Cargill, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line and Siemens Energy. Yderligere partnere vil blive annonceret i de kommende måneder, lyder det i pressemeddelelsen.
Forsiden lige nu:

Aarhus Universitet lander banebrydende samarbejdsaftaler om arbejdskraft og iværksætteri
Aarhus Universitet har i denne uge underskrevet samarbejdsaftaler med Ikast-Brande kommune og Samsø kommune. Aftalerne skal styrke indsatserne inden for arbejdskraft, iværksætteri, klima, bæredygtighed og socialøkonomi.

Novo Nordisk Fonden uddeler 10 mio. kr. til ukrainske forskere
Novo Nordisk Fonden har givet 10 mio. kr. til stipendieprogrammer, der gør det muligt for ukrainske forskere at få ansættelse ved en forskningsinstitution i Polen eller Danmark. Foto: Novo Nordisk Fonden.

Forskning afslører: Trafikstøj øger risikoen for sygdomme mere og før, end vi troede
Professor Mette Sørensen deler ny forsknings afsløringer af, hvordan trafikstøj øger risikoen for sygdomme i en langt højere grad, end vi tidligere troede.
Seneste artikler:

Kunsten at huske, vi ser på verden med forskellige briller
Tre bøger har spillet en særlig rolle for lektor og forsker, Lone Koefoed Hansen. To bøger om menneskets forhold til teknologien og en tredje, som påminder os om altid at have andres perspektiver for øje.

Finn Foton skal lære børn – og deres forældre – om naturvidenskaben
Ny børnebog skal inspirere hele familien til at snakke om kvantefysik og andre avancerede naturvidenskabelige emner.

Danmarks grønne godfather: – Når det gælder forskning, er det piskende nødvendigt, at vi får toptrimmet systemet
På centrale teknologier står vi stærkt i Danmark og potentialerne er store. Men vi skal oppe os i fremtiden, lyder det fra Anders Eldrup.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.