Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Sommerens største sustainability-nyheder

Brands uden purpose har ingen langsigtet fremtid i Unilever, siger adm. direktør Alan Jope

Vi har samlet en buket af nogle af sommerens største nyheder med relevans for bæredygtighed.

Rekord-juli
Selvom sommeren 2019 langt fra har levet op til sin forgænger, når det gælder solskinstimer her i Danmark har store dele af Europa lidt under varmen. Og juli er da også den varmeste måned, der nogensinde før er målt på verdensplan. Det skriver EU-klimatjenesten Copernicus Climate Change Service.

Den gennemsnitlige globale temperatur for juli 2019 var på linje med eller marginalt højere end i juli 2016, som ellers har været rekordholderen. Den efterfulgte nemlig vejrfænomenet El Niño, der trods navnet langt fra er barnemad og blandt andet resulterer i tørke, som følge af en ekstraordinær opvarmning af havene ved den sydamerikanske kyst.

Danmark er forgangsland i at opbruge jordens ressourcer
Earth Overshoot Day er betegnelsen for det tidspunkt på året, hvor jordens reelle ressourcer er opbrugt i forhold til, hvad den kan nå at genskabe inden årets udgang. På globalt plan var datoen i år 29. juli. For ti år siden i 2009, var det “først” 25. september, at vi begyndte at trække på klodens kassekredit. Det danske ressourcetræk er dog så stort, at vores nationale skæringsdag allerede faldt 29. marts.

Unilever vil af med “skadelige” brands
“Brands uden et formål har ikke nogen langsigtet fremtid hos Unilever”. Sådan lyder meldingen fra adm. direktør Alan Jope. Det betyder muligvis et farvel til en favorit blandt mange is-elskere, Magnum. Edie.net rapporterer nemlig, at Unilevers marketingfolk er blevet sat på en opgave med at lave bæredygtige forretningsplaner for den samlede portefølje af mere end 400 brands. Marmite og Pot Noodle nævnes som nogle af de andre brands, der måske ikke længere er velkomne i Unilever-familien.

“Kan disse brands finde ud af, hvordan de forbedrer samfundet eller planeten på en måde, som varer ved i årtier?” lyder spørgsmålet fra Unilevers adm. direktør Alan Jope, som har gjort det klart, at han er klar til at give brands eller hele produktkategorier sparket, hvis ikke de kan finde deres formål eller purpose.

Alan Jope overtog posten som adm. direktør fra Paul Polman, der blev højt respekteret for sin bæredygtighedsindsats i koncernen. Da han tog sin afgang skabte det tvivl om, hvorvidt efterfølgeren ville være lige så ambitiøs. Men selvom Unilevers ‘purpose-øvelse’ eventuelt skulle skade bundlinjen, siger Alan Jope, at “principper kun er principper, hvis de koster dig noget”, skriver Edie.net.

Desuden kan Unilever rapportere, at 28 af de brands, der hører til kategorien ‘Sustainable Living Brands’, hvilket inkluderer Dove, Knorr, Persil/OMO og Rexona voksede 69 procent hurtigere end reten af forretningen i 2018. I 2017 var samme tal på 47 procent.

Blackrock tror på energieffektiviseringer og vedvarende energi
Det globale investeringsselskab Blackrock udnævner klimaforandringer og ressourceknaphed som en af de fem megatrends, der er relevante for investorer lige nu. Megatrends er ifølge Blackrock “powerful, transformative forces that can change the trajectory of the global economy by shifting the priorities of societies, driving innovation and redefining business models”. Og det lyder jo som noget, der er værd at holde øje med.

Baggrunden er blandt andet at 18 af de 19 varmeste år, der er registreret, alle er forekommet siden 2001. I kraft af befolkningstilvæksten har behovet for løsninger, som “forbedrer energieffektiviteten, mindsker madspild og tilbyder alternativer til knappe ressourcer aldrig været større”, skriver Blackrock. Investeringer i energieffektivitet og i vedvarende energi er derfor et vigtigt skridt for at løse udfordringerne.

Blackrock tror desuden på elektriske køretøjer og holder øje med, hvilke industrier der kan erstatte de knappe materialer, som anvendes i nye essentielle teknologier som batterier og smartphones. Genbrug er en del af løsningen, og det er tema der har stigende betydning for såvel forbrugere som lovgivere, skriver Blackrock. Læs mere her.

Bæredygtige virksomheder i fokus 
Hen over sommeren har Dagbladet Information sat fokus på erhvervslivets rolle i klimakampen. Serien byder blandt andet på interview med virksomheder som Mærsk, Grundfos og Aalborg Portland.

Klima-forkæmper som mode-stjerne
Den havde man ikke lige set komme. Great Thunberg, som ingen introduktion behøver, indtager i år siderne i britisk Vogues septemberudgave. Den er traditionelt årets tykkeste på grund af de mange annoncer, der skyder efterårssæsonen i gang. Selvom man skulle tro, at Greta Thunberg står for det modsatte af overforbrug, glamourøse rejser og hedonisme, har topfotografen Peter Lindbergh ikke desto mindre taget turen til Sverige for at fotografere den svenske teenager under sin skolestrejke.

Grunden til at Greta Thunbergs efterhånden ikoniske fletninger er at finde i modebladet er dog, at det sætter fokus på “trailblazing female changemakers”. Septemberudgavens gæsteredaktør er desuden Meagan Markle, der som bekendt er gift med prins Harry, som ikke ønsker sig flere end to børn af hensyn til kloden, siger han i samme magasin.

Forskere: Vækst kan ikke afkobles fra klima- og miljøbelastning
Mantraet om at det er muligt at opnå “grøn vækst”, altså en økonomisk vækst som ikke skader planeten, fik et skud for boven hen over sommeren i en ny rapport. Den er udgivet af et internationalt forskerhold for European Environmental Bureau, EEB, der er netværk for 150 grønne organisationer i Europa, skriver Information.

“Det er vigtigt at klarlægge konsekvenserne af den førte politik og med omtanke bevæge sig væk fra den fortsatte stræben efter økonomisk vækst i lande med højt forbrugsniveau,” skriver forskerne, ifølge Information. De kommer blandt andet fra bl.a. Stockholm Resilience Centre, Sustainable Europe Research Institute og universiteterne i Wien og i Davis, Californien.
Læs hele rapporten her.

Og så har Rockwool og Dansk Solenergi sat sig for at forskønne solpanelerne, så de til forveksling ligner almindelig tagbelægning, skriver Energiwatch.dk.

Intelligente solceller gjorde også sit indtog på årets Roskilde Festival, hvor solen godt nok ikke var så dominerende i år. Men over de næste fem år vil et partnerskab med Carlsberg være med til sikre vedvarende energi til festivallen via solcelleløsningen, der kaldes Smartflower. Dens tracking system gør det muligt for Smartflowers solpaneler at følge solen på tværs af himlen hele dagen, og altid opretholde panelerne i optimal vinkel mod solen. Det gør Smartflower 40 procent mere effektiv end et konventionelt solcellesystem, ifølge en pressemeddelelse fra Carlsberg.

Spanske Inditex, der står bag de tre modebrands Zara, Massimo Dutti og Pull&Bear har meldt ud, at alle kollektioner fra de tre brands skal produceres af 100 procent bæredygtige materialer inden 2025. Inditex er kendt for sin evne til at levere fast fashion, der konstant omsætter nye tendenser til stangvarer over hele verden. Efter Dior og Nike er det verdens tredje største tøjproducent. Det skriver B.dk.

På fødevarefronten har Coop pillet ved den klassiske madpyramide, som nu er en klimapyramide, skriver Fodevarefokus.dk. Og så har Ørsted netop meldt ud, at hele selskabets bilpark vil være elektrisk fra 2025. Fra 2021 vil selskabet ikke længere købe eller indgå leasingaftaler om biler, der kører på fossilt brændstof.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Click to comment

Leave a Reply