Af: Susanne Ditlevsen og Thomas Sinkjær,
Præsident og generalsekretær i Videnskabernes Selskab
Med verdens uro, krig i Europa og derfor stigende forsvarsbudgetter vil forsvaret sætte aftryk på EU’s forskningspolitik.
Derfor benytter vi dette tankeeksperiment til at sætte os i uddannelses- og forskningsminister Christina Egelunds stol og diskutere, hvordan forskning og forsvar skal være en del af de næste syv års europæiske forskning.
DEBATSERIE: FORMANDSSKABET MED FORSKNINGSBRILLER
Forestil dig, at ministeren havde fuld magt og fri hånd – og valgte at sætte forskning og innovation øverst på EU’s dagsorden. Hvad skulle hun kæmpe for?
Danmark har overtaget EU-formandskabet. Science Report lancerer i den forbindelse en temaserie med fokus på, hvordan man kunne bruge formandskabet til at styrke forskning, innovation og vidensbaseret udvikling i EU. For det er brug for det i en tid, hvor Europas konkurrenceevne er under pres.
Udvalgte stemmer fra forsknings- og innovationsmiljøet inviteres til at dele deres “ønskeliste” til uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund. Herigennem ønsker vi at sætte forskning og innovation centralt i debatten om EU’s fremtid – og inspirere til visionær tænkning om Danmarks rolle som formandskabsland.
Artikler i serien indtil videre:
Innovation uden ny erkendelse er som et hus uden fundament
“One-size fits all”-løsninger spænder ben for EU’s innovationskraft
DI: Danmark bør råbe Europa op i det globale forskningskapløb
Uden forskning får vi kun et forsvar til gårdagens trusler
Grundforskning er innovationens rygrad
Flere penge og mindre beaukrati: EU skal satse på fri forskning
Krudt og kugler kan måske vinde krigen, men viden er den eneste måde at vinde freden
Heldigvis har Danmark en unik mulighed for at præge FP10, det kommende rammeprogram for forskning og innovation. Det er meget sjældent, at vi sidder for bordenden i starten af forhandlingerne om EU’s forskningsprogrammer. Derfor er det afgørende, at vi med forskningsministeren som bannerfører udnytter denne mulighed til at sikre, at FP10 bliver et program, der styrker både sikkerhed og grundforskning.
Et ambitiøst udspil med skjulte risici
Den 17. juli præsenterede EU-kommissær for startups, forskning og innovation, Ekaterina Zaharieva, det første udspil til FP10. Det fortjener på mange måder ros.
Forslaget bekræftede, at FP10 bliver et selvstændigt rammeprogram – det er en vigtig og positiv afklaring. Det bliver desuden foreslået næsten at fordoble budgettet fra ca. 96 mia. euro til 175 mia. euro.
Grundforskningen bliver tilsvarende styrket gennem institutionen European Research Council (ERC). Det er et selvstændigt organ, der har sit eget budget og specifikke mandat til at understøtte nysgerrighedsdrevet forskning inden for alle videnskabelige områder.
Læs også: Ti danske forskertalenter får Europas mest prestigefyldte forskningsbevilling
ERC’s andel af det samlede budget bliver fastholdt på ca. 25 procent, hvilket er en vigtig anerkendelse af den rolle, grundforskningen spiller i Europas innovations økosystem. Det er desuden i tråd med Draghi-rapportens anbefaling om, at budgettet til ERC skal fordobles.
Der er dog et vigtigt men. EU-kommissæren Zaharieva introducerede et markant skifte: Der bliver åbnet for forskningsprojekter med ”dual-use” formål i hele FP10.
Det underminerer ERC’s raison d’être: at støtte excellent grundforskning, baseret på open access, vidensdeling og forskernes egne ideer.
Det vil sige teknologier, viden og forskning, der kan anvendes både til civile og militære formål. Det drejer sig ikke om tilfældige anvendelser – som en smørkniv, der i princippet også kan bruges som våben – men om forskning, hvor begge anvendelser er centrale. Det kunne være nukleare materialer, kunstig intelligens, cybersikkerhed og bioteknologi, som både kan bidrage til samfundets positive udvikling og til militære kapaciteter. NATO har bl.a. allerede fremhævet de områder i en forsvarskontekst.
Spørgsmålet om dual-use kommer dog ikke fra en klar himmel. I marts fremgik det af White Paper for European Defence – Readiness 2030, at the European Innovation Council (EIC) skal kunne finansiere dual-use projekter. Det var i sig selv en nyhed.
Men med Zaharievas udspil blev det klart, at hele FP10 skal støtte ”dual-use by default”. Det betyder, at hele rammeprogrammet bliver åbnet for forskning og teknologi, der både kan anvendes civilt og militært. Det kom som et chok for mange i forskningsverdenen.
Det er nemlig et markant brud med traditionen: I de 40 år, der har eksisteret et EU-rammeprogram for forskning og innovation, har det udelukkende været muligt at søge midler til civile projekter.
Åbner vi Pandoras æske?
De nye takter rejser en række principielle og praktiske spørgsmål, som vi mener bør diskuteres åbent og kritisk.
Hvis militære hensyn får muligheden for at søge penge i ERC, ændrer det den måde, vi tænker forskning på
FP10 åbner med dual-use for en række nye aktører, herunder militære institutioner og forsvarsindustrier, som tidligere har stået uden for EU’s civile forskningsprogrammer. Det betyder, at konkurrencen om midlerne intensiveres – og at midler, der tidligere var reserveret til civile forskningsinstitutioner, nu kan ende i militær forskning. Det kan skabe en udhuling af det ellers ambitiøse og velunderstøttede program.
Det gælder også ERC, som i udspillet får et budgetløft fra 25 mia. euro til 44 mia. euro. Det er en glædelig udvikling – men hvis ERC skal kunne finansiere dual-use projekter, risikerer vi, at en betydelig del af midlerne bliver kanaliseret til forskning med militære formål. Det underminerer ERC’s raison d’être: at støtte excellent grundforskning, baseret på open access, vidensdeling og forskernes egne ideer.
Det er vigtigt at understrege, at man ofte ikke ved, hvordan grundforskning kan blive anvendt i fremtiden. Men det er en strategisk beslutning eksplicit at tillade og opfordre til muligheden for dobbelte anvendelsesmuligheder.
Kæmp for åben forskning
EU-Kommissionen lader sig inspirere af USA’s Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) – en institution under Forsvarsministeriet, der har haft stor succes med at udvikle banebrydende teknologi til både militære og civile formål. Men DARPA er ikke et forbillede når det gælder ERC.
ERC bør derfor blive undtaget fra dual-use. Fordi det er ikke blot en teknisk ændring. Det er et paradigmeskifte. Hvis militære hensyn får muligheden for at søge penge i ERC, ændrer det den måde, vi tænker forskning på. Det kan føre til klassificering af resultater, begrænset samarbejde og mindre åbenhed. Fordi militær forskning af gode grunde bygger på fortrolighed, klassificering og begrænset samarbejde.
Læs også: Åben forskning skaber resultater
At holde ERC udenfor betyder desuden ikke, at forskningsverden skal trække sig fra den militære udvikling – fordi den udvikling ræser afsted uanset. Det er vigtigt at se FP10 i sammenhæng med det øvrige EU-budget. Udover FP10’s 175 mia. Euro, afsætter EU 125 mia. Euro til Resilience and Security, Defence Industry and Space. Det betyder, at der allerede findes en betydelig pulje til investeringer i forsvar.
Hvis vi var ministeren, vil en af vores vigtigste kampe derfor være at sikre, at de foreslåede budgetter for basal videnskab rent faktisk holder. Fordi en ting er, at kommissionen foreslår, at budgettet til videnskab og ERC skal fordobles. En anden ting er at sikre, at det bliver realiseret.
Djævlen ligger i detaljen
FP10 er et ambitiøst og nødvendigt skridt for europæisk forskning. Budgetløftet og styrkelsen af grundforskningen er opløftende. Men djævlen ligger i detaljen. Forskningsminister Christina Egelund har derfor nu en særlig rolle. Heldigvis har hun erfaring med at få sine budskaber igennem og en oprigtig interesse for forskning. Vi håber derfor, at ministeren vil lytte nu og arbejde for, at ERC undtages fra dual-use.
Det vil sikre, at grundforskningen fortsat kan fungere som en fri og uafhængig drivkraft for viden og innovation – også i en tid med øget fokus på sikkerhed og forsvar.
Læs også tidligere afsnit i debatserien: Europa skal du af startboksen
Forsiden lige nu:
Status på forskningsåret 2025: Vigtige reformer styrker friheden, mens pres og paranoia vokser
FORSKNINGSPOLITIK. 2025 har budt på langsigtede løfter, nye spilleregler og voksende forventninger til forskningens samfundsrolle. Science Report har bedt centrale aktører vurdere, hvor dansk forskning står – og hvor den bør bevæge sig hen.
Forsker: Noget af det vigtigste i den grønne omstilling er totalt overset i forskningen
KLIMA. Størstedelen af store virksomheders klimaaftryk ligger i værdikæden. Men leverandørstyring fylder næsten ingenting i hverken klimaforskningen eller klimapolitikken, advarer forsker fra CBS.
Her er de fem mest læste artikler i 2025
FORMIDLING. I 2025 samlede vores mest læste artikler sig om de store strukturelle spørgsmål i forskningen – fra opgør med koloniale regnestykker og frygtkultur på universiteterne til kampen om fri forskning, ledelse og adgang til viden. Det var historierne, hvor videnskab, magt og samfund stødte sammen, som fik flest læsere med helt ind i debatten.
Seneste artikler:
Droner er blevet et aktivt værktøj til miljø- og klimaopgaver
ERHVERV. Droneveteran har forståelse for det aktuelle flyveforbud og forventer en opstramning på området. Han synes det er fint at få ryddet op i branchen.
ESG er hoppet ud af bæredygtighedssiloen
ESG-BAROMETER. Selv om EU Kommissionen trådte på bremsen med omnibuspakken er ESG langt fra død. Men det er afgørende, at bæredygtigheden kobles til en business case, lød konklusionen, da ESG Barometer 2025 blev præsenteret.
Inklusion bliver nu målbar i danske virksomheder
INKLUSION. Med et nyt værktøj kan virksomheder nu måle på inklusion. Værktøjet måler på, om medarbejdere føler sig hørt, værdsat og som en del af fællesskabet. HR-direktør fra Kemp & Lauritzen deler erfaringer og giver råd til virksomheder, der vil i gang.
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.





























