penge & Navne

Her er vinderne af Forskningsministeriets undervisningspris

Syv undervisere på de videregående uddannelser modtager udover anerkendelsen 500.000 kroner.

Af - 26. september 2021

Professor MSO Nicole Schmitt er blandt de syv vindere af Undervisningsprisen 2021. Foto: Søren Kjeldgaard

Få Science Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Sidste år lancerede den daværende uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) en ny undervisningspris.

Formålet var at sætte fokus på den gode undervisning og være med til at skabe mere anerkendelse om underviserrollen på de videregående uddannelser.

Nu har ministeriet offentliggjort, hvem der løber med dette års priser.

En af dem er Nicole Schmitt, professor MSO på Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet.

Se alle vinderne nederst i artiklen.

Hvordan reagerede du, da du fik at vide, at du modtager prisen?

– Jeg tænkte ’shit, mand’! Jeg synes, det er helt surrealistisk. Men jeg er selvfølgelig også meget, meget glad for det. Både personligt, men også på et mere altruistisk plan, siger Nicole Schmitt til Science Report.

Hun fortsætter:

– Uddannelse gør en forskel. Det kan jeg jo se på mig selv: arbejderbarnet, der blev professor. Så jeg er meget glad for, at man forsøger at anerkende vigtigheden af undervisning med den her pris.

Læs også: Ny forskningsminister vil hylde de bedste undervisere med en halv mio.

Udover at være forsker og underviser, er Nicole Schmitt også viceinstitutleder for undervisning, og det er en vigtig mission for hende at skabe ligeværd mellem forskning og undervisning.

Udfordringen ligger ifølge hende i, at det akademiske system giver meritter ud fra, hvor mange forskningsartikler, man publicerer, og hvor mange fondspenge, man rejser.

– Men spørgsmålet er: Hvor mange læser vores artikler? Har jeg ikke lige så stor impact på samfundet gennem de 1.300-1.400 studerende, jeg underviser i løbet af et år, som via de – et skud fra hoften – 40 andre forskere, der læser en af mine forskningsartikler, spørger hun.

Quizzer og konkurrencer

Nicole Schmitt ser sin undervisning som et forsøgsrum, hvor hun – ligesom i et laboratorium – eksperimenterer med forskellige teknikker. Hun har brugt alt fra rollespil til quizzer og Tegn & Gæt for at aktivere og inspirere eleverne til at lære det, indimellem, svært tilgængelige stof.

Læs også: – Vi har en tradition for gråhårede mænd. Det har vi gennem flere år prøvet at ændre

Om indstillingen af Nicole Schmitt til Undervisningsprisen 2021 skriver rektorkollegiet for universiteterne blandt andet:

– Nicole Schmitt er akademiker i ordets bedste betydning, fordi hendes tilgangsvinkel til såvel undervisning som forskning er gennemsyret af systematisk analyse og refleksion og en personlig drivkraft mod vidensdeling, som er stærkt motiverende for dem, hun omgiver sig med.

En halv million til vinderne

Selve prisoverrækkelsen finder sted mandag den 27. september i Uddannelses- og Forskningsministeriet, hvor kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) overrækker priserne.

Udover æren modtager prisvinderne også 500.000 kroner.

Heraf er de 200.000 kroner en personlig hæderspris, mens de resterende 300.000 kroner, som skal gå til “udviklingsaktiviteter, der skaber et godt og engagerende undervisningsmiljø”.

Nicole Schmitt ved endnu ikke, hvad den del af pengene, der er øremærket udviklingsaktiviteter, skal gå til.  

– Men jeg er personligt meget interesseret i, hvordan man kan understøtte underviserne, så de bliver ved med at være engagerede. Hvad kræves der af en underviser, som også skal forske, skaffe fondsstøtte og alt muligt andet? Hvad er the driving factors? Jeg aner ikke, hvordan man forsker i det – det er jo ikke en ionkanal, siger hun med et smil.

– Men jeg synes, det ville være virkelig interessant at nørde ned i.

Nicole Schmitt, professor MSO og viceinstitutleder for Undervisning, Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet

Jakob Egholm Feldt, ph.d. og professor i Global Historie, Roskilde Universitet

Henriette Lorenzen, lektor, bioanalytikeruddannelsen på Københavns Professionshøjskole

Maria Sparre-Petersen, studielektor, og Flemming Tvede Hansen, lektor, Designuddannelsen på Det Kongelige Akademi

Claus Bjerre, lektor og arkitekt maa, og Bo From Jacobsen, lektor og bygningskonstruktør, UCL Odense

Jan Sturm Almind, lektor, Projektledelse, Maskinmesterskolen i Fredericia

Lars Brian Bach, cand.oecon og lektor, IBA Erhvervsakademi Kolding.

Tags:

Science Report