Sidste år lancerede den daværende uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) en ny undervisningspris.
Formålet var at sætte fokus på den gode undervisning og være med til at skabe mere anerkendelse om underviserrollen på de videregående uddannelser.
Nu har ministeriet offentliggjort, hvem der løber med dette års priser.
En af dem er Nicole Schmitt, professor MSO på Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet.
Se alle vinderne nederst i artiklen.
Hvordan reagerede du, da du fik at vide, at du modtager prisen?
– Jeg tænkte ’shit, mand’! Jeg synes, det er helt surrealistisk. Men jeg er selvfølgelig også meget, meget glad for det. Både personligt, men også på et mere altruistisk plan, siger Nicole Schmitt til Science Report.
Hun fortsætter:
– Uddannelse gør en forskel. Det kan jeg jo se på mig selv: arbejderbarnet, der blev professor. Så jeg er meget glad for, at man forsøger at anerkende vigtigheden af undervisning med den her pris.
Læs også: Ny forskningsminister vil hylde de bedste undervisere med en halv mio.
Udover at være forsker og underviser, er Nicole Schmitt også viceinstitutleder for undervisning, og det er en vigtig mission for hende at skabe ligeværd mellem forskning og undervisning.
Udfordringen ligger ifølge hende i, at det akademiske system giver meritter ud fra, hvor mange forskningsartikler, man publicerer, og hvor mange fondspenge, man rejser.
– Men spørgsmålet er: Hvor mange læser vores artikler? Har jeg ikke lige så stor impact på samfundet gennem de 1.300-1.400 studerende, jeg underviser i løbet af et år, som via de – et skud fra hoften – 40 andre forskere, der læser en af mine forskningsartikler, spørger hun.
Quizzer og konkurrencer
Nicole Schmitt ser sin undervisning som et forsøgsrum, hvor hun – ligesom i et laboratorium – eksperimenterer med forskellige teknikker. Hun har brugt alt fra rollespil til quizzer og Tegn & Gæt for at aktivere og inspirere eleverne til at lære det, indimellem, svært tilgængelige stof.
Læs også: – Vi har en tradition for gråhårede mænd. Det har vi gennem flere år prøvet at ændre
Om indstillingen af Nicole Schmitt til Undervisningsprisen 2021 skriver rektorkollegiet for universiteterne blandt andet:
– Nicole Schmitt er akademiker i ordets bedste betydning, fordi hendes tilgangsvinkel til såvel undervisning som forskning er gennemsyret af systematisk analyse og refleksion og en personlig drivkraft mod vidensdeling, som er stærkt motiverende for dem, hun omgiver sig med.
En halv million til vinderne
Selve prisoverrækkelsen finder sted mandag den 27. september i Uddannelses- og Forskningsministeriet, hvor kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) overrækker priserne.
Udover æren modtager prisvinderne også 500.000 kroner.
Heraf er de 200.000 kroner en personlig hæderspris, mens de resterende 300.000 kroner, som skal gå til “udviklingsaktiviteter, der skaber et godt og engagerende undervisningsmiljø”.
Nicole Schmitt ved endnu ikke, hvad den del af pengene, der er øremærket udviklingsaktiviteter, skal gå til.
– Men jeg er personligt meget interesseret i, hvordan man kan understøtte underviserne, så de bliver ved med at være engagerede. Hvad kræves der af en underviser, som også skal forske, skaffe fondsstøtte og alt muligt andet? Hvad er the driving factors? Jeg aner ikke, hvordan man forsker i det – det er jo ikke en ionkanal, siger hun med et smil.
– Men jeg synes, det ville være virkelig interessant at nørde ned i.
Nicole Schmitt, professor MSO og viceinstitutleder for Undervisning, Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet
Jakob Egholm Feldt, ph.d. og professor i Global Historie, Roskilde Universitet
Henriette Lorenzen, lektor, bioanalytikeruddannelsen på Københavns Professionshøjskole
Maria Sparre-Petersen, studielektor, og Flemming Tvede Hansen, lektor, Designuddannelsen på Det Kongelige Akademi
Claus Bjerre, lektor og arkitekt maa, og Bo From Jacobsen, lektor og bygningskonstruktør, UCL Odense
Jan Sturm Almind, lektor, Projektledelse, Maskinmesterskolen i Fredericia
Lars Brian Bach, cand.oecon og lektor, IBA Erhvervsakademi Kolding.
Forsiden lige nu:

Aalborg-rektor vil satse på signaturprojekter
Aalborg Universitet vil skabe missionsdrevet forskning til gavn for samfundet. Og her spiller grundforskning en rolle, fortæller genansat rektor.

Dobbeltblindhed fjerner kønsforskelle i ansøgningsprocessen
Forsøget med dobbeltblindhed i Villum Experiment fjerner kønsforskelle i ansøgningsprocessen, fortæller professor Jesper Wiborg Schneider.

Nietzsche og Foucault trækker tråde gennem Mikkel Thorups idéhistorie
Idéhistoriker og professor Mikkel Thorup har valgt tre bøger, der har formet ham som forsker. Og de er faktisk alle tre fra hans studietid.
Seneste artikler:

Kunsten at huske, vi ser på verden med forskellige briller
Tre bøger har spillet en særlig rolle for lektor og forsker, Lone Koefoed Hansen. To bøger om menneskets forhold til teknologien og en tredje, som påminder os om altid at have andres perspektiver for øje.

Heine Andersen: – Vi skal have et opgør med de horrible ansættelsesstrukturer
Ansættelsesstrukturerne på universiteterne skal ændres, hvis man skal komme problemerne med forskningstyveri til livs, mener Heine Andersen, prof. emeritus på KU.

Finn Foton skal lære børn – og deres forældre – om naturvidenskaben
Ny børnebog skal inspirere hele familien til at snakke om kvantefysik og andre avancerede naturvidenskabelige emner.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
