Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Dansker skal drive cirkulær omstilling i international kaffekoncern

Lars Aaen Thøgersen skal stå i spidsen for at udrydde alt spild fra kaffeproduktion.

Et af Nordens største familieejede kafferisterier, svenske Löfbergs Group, med en årlig omsætning på 1,9 mia. SEK,  skruer op for sit fokus på cirkulær økonomi.

I Danmark ejer Löfbergs Peter Larsen Kaffe og herfra er kommunikationschef Lars Aaen Thøgersen hentet ind til en stilling som den første Chief Innovation and Circular Transformation Officer. Han bliver en del af koncernledelsen hos Löfbergs.

Ifølge virksomhedens egne oplysninger resulterer salget i godt 10 millioner kopper kaffe om dagen. Nu er målet at udrydde alt spild fra den kaffe lige fra dyrkning til forarbejdning og forbruget af kaffen inden 2030. Det sker som led i et nyt initiativ kaldet Circular Coffee Community.

Nu er opgaven at sikre, at den strategiske satsning betaler sig både kommercielt, socialt og miljømæssigt

Löfbergs CEO, Lars Appelqvist forklarer i meddelelsen, at placeringen af en chef for cirkulær omstilling i den øverste koncernledelse sker for at understrege omstillingens afgørende betydning for Löfbergs og dermed for Peter Larsen Kaffe.

– Lars Aaen Thøgersens primære fokus bliver at lede den cirkulære omstilling, både internt og eksternt, i overensstemmelse med FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling. Hos Löfbergs har vi placeret den cirkulære omstilling og FN’s Verdensmål centralt i vores forretningsstrategi. Nu er opgaven at sikre, at den strategiske satsning betaler sig både kommercielt, socialt og miljømæssigt, siger han.

Ud over at varetage den nye internationale stilling i Löfbergs Group, bliver Lars Aaen Thøgersen siddende som kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe.

At ændre vores kerneprodukt fra kaffebønne til kaffebiomasse er en stor opgave

Vi bad Lars Aaen Thøgersen svare på 3 hurtige spørgsmål om sin nye rolle:

Hvad er baggrunden for at oprette en ny stilling med fokus på cirkulær økonomi netop nu? 

– Når vi drikker en kop kaffe, så anvender vi mindre end 1 pct. af kaffens ernæringspotentiale. Samtidig har vi som samfund kæmpe udfordringer relateret til overforbrug af jordens ressourcer. Vi vil koble disse elementer. I partnerskaber med andre, som deler vores vision, vil vi arbejde med de resterende 99 pct. og udvikle nye løsninger, produkter, services m.m.. På den måde vil vi skabe nye indtægtskilder på tværs af vores forsyningskæde.

Hvor vigtigt er det at have en dedikeret tovholder på det område – og hvordan vil du takle den oveni dit nuværende job som komm.chef i Peter Larsen Kaffe?

– At ændre vores kerneprodukt fra kaffebønne til kaffebiomasse er en stor opgave. En transformation. Det kræver en dedikeret indsats og strategisk tyngde. Vi er afhængige af partnerskaber for at lykkes, og vi skal sikre konstant og synlig strategisk udvikling for at nå omstillingen indenfor tidsrammen. Som kommunikationschef har jeg mulighed for at tegne retningen udadtil, hvilket jeg ser som en kæmpe styrke i rollen.

Hvad bliver et af dine vigtigste fokusområder i fht. arbejdet med at eliminere alt spild i forbindelse med dyrkning, forarbejdning og forbrug af kaffe inden 2030?

– Det bliver at sikre den kontinuerlige udvikling. Vi er kun lige begyndt, men målet vi har sat er meget ambitiøst. Det kræver handling lige nu, og det kræver konstant fokus. Partnerskaber og udviklingsprojekter – og så skal vi sikre, at den cirkulære omstilling er bæredygtig såvel socialt, miljømæssigt som økonomisk.

LÆS OGSÅ: Lars Aaen Thøgersen 3 råd til at arbejde med verdensmålene

Forsiden lige nu:

Ida Willig bliver dekan for Humaniora på RUC

Professor i journalistik Ida Willig bliver dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hun har mangeårig erfaring med at skabe gode forskningsmiljøer og brænder for de store dagsordener.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Click to comment

Leave a Reply