kultur

Det er fucking god formidling

Eske Willerslev og YouTuberen Maria Jarjis taler begge til deres målgrupper. Alligevel rammer Jarjis mere plet med sin formidling, vurderer ekspert.

Af - 24. februar 2021

Maria Jarjis står bag den populære videnskabskanal på Youtube 'WTF er det?'

Få Science Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Der er forskningsformidling. Og så er det fucking god forskningsformidling.

Den sidste kategori falder YouTuber Maria Jarjis og professor Eske Willerslev i med henholdsvis YouTube-kanalen ’WTF er det?’ og lydbogen ’Det er et fucking eventyr’.

– Ordet fuck indgår i dem begge. Min mand, der er uddannet læge, mener, at det er et forfærdeligt ord at bruge, mens mine to sønner på 15 og 17 år mener, det lyder fint, siger Jette Skrædderdal, der har udgivet bogen ’Forsk og fortæl – en guide til din forskningskommunikation’.

Læs også: Populær youtuber: Danmark har for lidt videnskabsformidling på sociale medier

Til daglig arbejder Jette Skrædderdal som kommunikationsansvarlig leder i Koncern Kvalitet,der er en del af Region Midtjylland.

Science Report har bedt Jette Skrædderdal vurdere Eske Willerslevs og Maria Marjis’ forskningsformidling ud fra Willerslevs nye lydbog og Jarjis’ YouTube-kanal.

Fra Thorsminde til Vesterbro

Eske Willerslev har om nogen dansk forsker formået at brede sit forskningsområde ud til hele Danmark i en grad, hvor de fleste danskere – lige fra Tesla Thomas i Thorminde til Vespa Vicki fra Vesterbro – er på fornavn med ham.

Læs også: Eske Willerslev kedede sig under nedlukningen, så lavede han en ny bog

Maria Jarjis har i skrivende stund 62.500 abonnenter på sin YouTube-kanal, hvor hun i børnehøjde formidler alt fra historien om Nostradamus til forklaring af vulkanudbrud. Fælles for Willerslev og Jarjis er, at de med deres formidling gerne vil have børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab.

– Jeg hører alt for ofte fra forskere, at de sociale medier ikke passer til deres forskning. Sådan er det ikke med Eske og Maria. De er ikke for fine til noget medie, siger Jette Skrædderdal.

Hun tilføjer:

– Andre forskere kan lære en hel del om forskningskommunikation ved at se på Maria og Eske. Se for eksempel på Eske. Selvom han er professor, har han været i mange forskellige medier, hvor han altid er sig selv: lidt af en flab.

Eske både bander og svovler

– Som Maria og Eske bør andre forskere træde ned fra Elfenbenstårnet og sige til sig selv, at det er ok at bande – også selvom man er forsker, og så er den omtale forskere kan skabe om deres forskning ved at være aktiv på de sociale medier guld værd, siger Jette Skrædderdal.

Sproget

Baseret på ’WTF er det?’ og ’Det er et fucking eventyr’ vurderer Jette Skrædderdal, at Jarjis taler til folkeskolebørn, mens Willerslev har en målgruppe blandt gymnasielever.

Læs også: Talentakademi skal få danske youtubere til at formidle videnskab

Jette Skrædderdal peger videre på, at både Maria Jarjis og Eske Willerslev taler direkte til deres målgrupper:

– Eske både bander og svovler, og ved Maria lægger jeg mærke til, at hun taler hurtigt, og det er vel fordi, hun indimellem støder ind i en sprogbarriere. Men det lægger jeg kun mærke til, fordi jeg ikke er i målgruppen. De unge mennesker er heldigvis ligeglade med, hvordan ordene bliver udtalt.

Så, når jeg også bider mærke i Marias udtale, så hænger det måske sammen med, at jeg er journalistuddannet, er i begyndelsen af 40’erne og måske forudindtaget omkring sprog og kommunikation?

– Ja, det vurderer jeg. De unge mennesker hænger sig ikke i, om folk er er gule, grønne, sorte eller hvide. Maria er et mønstereksempel på en ikke-etnisk dansker med uddannelsesmæssig succes, og det tiltaler helt sikkert de unge. Samtidig er YouTube heller ikke et finpudset medie, og derfor betyder sproget og perfekt udtale mindre, siger Jette Skrædderdal.

Maria har tidligere udgivet en bog, men hun er primært på YouTube. Hvorfor virker det?
– Fordi de unge mennesker elsker det visuelle. Mange unge tror næsten, at YouTube er en lovgivende magt. På den måde har hun ramt målgruppen lige i øjet. At videoerne samtidig er flotte med en fantastisk grafik, gør ikke appellen mindre.

Brugen af sig selv

’WTF er det?’-videoerne er oftest en klassisk undervisningssituation, hvor Maria Jarjis underviser sine elever, YouTube-brugerne. Hendes formidling er ren logos, forklarer Jette Skrædderdal. Modsat det står Eske Willerslev, der ved at vælge sin personlige historie, som motor i formidlingen af sine forskningsresultater, bruger patos.

Kom ud over stepperne og gør noget, som I brænder for

– Det er altid en god idé at bruge sig selv, og Eske er virkelig god til at fortælle sine selvoplevede historier. Historierne er spændende, og han kan virkelig vække de unge mennesker – blandt andet, når han fortæller, at han ikke var specielt god i skolen. Det kan mange unge relatere til.

– Den der vildskab, som han har, den vil han gerne sende over til de unge: Kom ud over stepperne og gør noget, som I brænder for. Det kan føre til noget, siger Jette Skrædderdal.

Begge vinder – i hver deres målgruppe

Men målet om at nå unge mennesker rammer Eske Willerslev ikke rent med, med lydbogen ’Det er et fucking eventyr!’.

– Jeg må konstatere, at der ikke er mange unge mennesker, der lytter til lydbøger. De bevæger sig simpelthen ikke på mediet. Men måske Eske kan slippe af sted med det, fordi der er noget kendiseffekt over ham, siger Jette Skrædderdal.

Læs også: Opråb til forskere: I er pinedød nødt til at kommunikere

Sat op overfor hinanden klarer Maria Jarjis sig derfor bedre end Eske Willerslev.

– Fra en kommunikationsvinkel klarer Maria Jarjis sig bedre, fordi hun rammer sin målgruppe spot on. Mine børn synes, at hendes klip er meget relevante, mens de nok kun vil læse eller lytte til en bog, hvis deres mor sagde, at de skulle.

Med en anden målgruppe end børn og unge, ville situationen se anderledes ud.

– Var jeg målgruppen, ville Eske vinde. Jeg er vildt fascineret af hans historier, og så er hans forskning spændende. Historiefortællingen er god, fordi Eske bruger narrativerne ekstremt godt. Det er det, som folk husker, når de har haft fat i bogen, siger Jette Skrædderdal.

Science Report